NRD Начало
Събота, 28 Юни 2025
Начало Творчески отражения Леонардо - Дюрер. Майсторските рисунки на Ренесанса върху цветен грунд
4594
Творчески отражения

Леонардо - Дюрер. Майсторските рисунки на Ренесанса върху цветен грунд

„С тази изложба обръщаме внимание на великолепната колекция от графични произведения на „Албертина“. За първи път развитието на рисунката в Италия и на север от Алпите се разглежда във взаимен контекст: докато рисунките върху цветна хартия в Италия играят ролята по-скоро на скици и проучвания в процеса на художествената работа, на север от Алпите те се оценяват като самостоятелни произведения на изкуството в миниатюра. „В Италия техниката chiaroscuro /рисунки на цветна хартия с тъмен цвят и бели отблясъци, които правят предметите да изглеждат триизмерни - бел.

| 07 Март 2025, 10:09 ч.
Леонардо - Дюрер. Майсторските рисунки на Ренесанса върху цветен грунд
Леонардо - Дюрер. Майсторските рисунки на Ренесанса върху цветен грунд
Снимка © DFA

Виенският музей „Албертина“ посвещава пролетната си изложба на най-значимите майстори на изкуството на рисунката. „Леонардо - Дюрер. Майсторските рисунки на Ренесанса върху цветен грунд“  е  първата в света подробна музейна изложба. От художествено-историческа гледна точка изложбата също е премиера - темата е разгледана по нов начин в районите южно и северно от Алпите.

Ein deutsches Requiem на Брамс звучи на 10 април в зала „България“,

Британската радиотелевизионна корпорация (Би Би Си) е подала жалба до Европейския съюз за радио и

"Обичам те, моля те, чакай ме": любовно писмо, написано от Джон Ленън до първата му съпруга Синти

Драматичен театър „Стоян Бъчваров“ във Варна получи дарение - четири скулптурни портр

Изложба на художника Георги Щърбев се открива на 26 юли в галерия „Червеното пони“, в

„С тази изложба обръщаме внимание на великолепната колекция от графични произведения на „Албертина“.  Експозицията хвърля светлина върху развитието на техниката на рисуване в светлосенки върху цветна хартия - изкуство, което достига своя връх южно от Алпите при Леонардо и което Дюрер довежда до възможно най-голямо съвършенство северно от Алпите с емблематични творби като „Молещите се ръце“. По време на Ренесанса художниците стигат до идеята да грундират хартията или да използват вече оцветена хартия, за да работят виртуозно както в тъмните, така и в светлите тонове . Това открива напълно нови пластични възможности и естетически преживявания за художниците и тяхната публика, които показваме в тази забележителна композиция от почти 150 творби“, разказва генералният директор Ралф Глайс.

За първи път развитието на рисунката в Италия и на север от Алпите се разглежда във взаимен контекст: докато рисунките върху цветна хартия в Италия играят ролята по-скоро на скици и проучвания в процеса на художествената работа, на север от Алпите те се оценяват като самостоятелни произведения на изкуството в миниатюра. По-специално в немскоговорящите страни рисунките върху цветна хартия са използвани за детайлно изобразяване на религиозни или митологични теми.

„В Италия техниката chiaroscuro /рисунки на цветна хартия с тъмен цвят и бели отблясъци, които правят предметите да изглеждат триизмерни - бел. а./ се използва от началото на XIV век,  художниците рисуват на цветен грунд предимно скици и ги използват за подготовка на картините си. Изложбата представя развитието на рисунката на цветен грунд в хронологичен ред, разглежда използването на такива рисунки от отделни художници, а също така разработва препратки към графиката от онова време“, казва кураторът Ахим Гнан.

Докато в Италия рисунката на цветен грунд (chiaroscuro drawing) има своето място в работния процес, в немскоговорящия свят от средата на XV век тя е предпочитана за деликатни живописни изображения: „За разлика от Италия, преди Дюрер това никога не са били скици, а ценни експонати и колекционерски предмети. Изключителни примери  са изображенията на християнската и езическата мисъл на Албрехт Алтдорфер или прочутите листове с вещици на Ханс Балдунг Грийн. Многото сюжети от историята, митологията, религията и народните вярвания сами по себе си показват, че художниците са се насочвали към желанията на нова, образована клиентела“, добавя кураторът Кристоф Мецгер.

С шедьоври от собствената колекция на музея и заемки от Кралската колекция на замъка Уиндзор, Лувъра, музея Метрополитън в Ню Йорк, Уфици във Флоренция, Купферщихкабинет в Берлин, Британския музей и много други международни колекции, изложбата предлага уникална възможност да се открие тази виртуозна техника.

Заснетият у нас филм „Светът ще трепери“ разказва историята на първи

Директорът на Софийската опера и балет – акад. Пламен Карталов

Работилница „Да потанцуваме полонеза заедно“  ще бъде отворена

Гостуването на Queen Sensation в София се отлага за 5 юни, мяст

За мен беше много голяма изненада откритието, че Тургенев може да бъде и абсурдист. Никога не съм

За първи път са показани по 26 рисунки на Албрехт Дюрер и от Леонардо да Винчи, две от които са собственост на „Албертина“. В допълнение към творбите на Леонардо и Дюрер изложбата представя прекрасни произведения на Рафаело, Тициан, Албрехт Алтдорфер, Ханс Балдунг Грийн, Ханс Холбайн Старши и други изключителни ренесансови майстори. 

(Снимките могат да бъдат използвани само като илюстрации към тази новина)

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
С операта на Моцарт „Сватбата на Фигаро“ започна десетото издание на Летен оперен сезон „Сцена на вековете“
С операта на Моцарт „Сватбата на Фигаро“ започна десетото издание на Летен оперен сезон „Сцена на вековете“ във Велико Търново. На откритата сцена на крепо ...
Френските актьори Марион Котияр и Гийом Кане обявиха, че се разделят
Звездната двойка на френското кино Марион Котияр и Гийом Кане обяви, че се разделя "по взаимно съгласие" в изявление, изпратено до АФП от екипа им. Двамата слагат край на отношени ...
Първо национално биенале "Натюрморт" 2025
За мен натюрмортът като жанр в изобразителното изкуство е много важен. За съжаление, има хора, които се отнасят пренебрежително и го смятат за нещо простичко и лесно, но се оказва, ...
Художници от пет държави взеха участие в Международния арт пленер „Изкуството в Мъглиж“
Художници от пет държави взеха участие в единадесетото издание на Международния арт пленер „Изкуството в Мъглиж“, каза кметът на подбалканската община д-р Душо Гавазов ...
Радиосимфониците закриват сезона със скандинавска музика
Симфоничният оркестър на БНР под диригентството на Константин Илиевски ще закрие своя сезон на 4 юли, в зала „България“, с концерт, вдъхновен от датската съвременна муз ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
С операта на Моцарт „Сватбата на Фигаро“ започна десетото издание на Летен оперен сезон „Сцена на вековете“
С операта на Моцарт „Сватбата на Фигаро“ започна десетото издание на Летен оперен сезон „Сцена на вековете“ във Велико Търново. На откритата сцена на крепо ...
Изложбата с творби на Владимир Гоев е знакова за Националната галерия
Тази изложба по няколко показателя се явява знакова. Преди всичко името на Владимир Гоев е тясно свързано с историята на Националната галерия, защото между 1975 - 1985 година той е ...
Френските актьори Марион Котияр и Гийом Кане обявиха, че се разделят
Звездната двойка на френското кино Марион Котияр и Гийом Кане обяви, че се разделя "по взаимно съгласие" в изявление, изпратено до АФП от екипа им. Двамата слагат край на отношени ...
Изложба предлага визуално и концептуално потапяне в съвременната култура на консумация
Изложбата „Още 15 минути“ предлага визуално и концептуално потапяне в съвременната култура на консумация, разгледана през визуалния език на Gen Z и естетиката на попарт ...
Първо национално биенале "Натюрморт" 2025
За мен натюрмортът като жанр в изобразителното изкуство е много важен. За съжаление, има хора, които се отнасят пренебрежително и го смятат за нещо простичко и лесно, но се оказва, ...
Тикер в 03:00 ч.
С операта на Моцарт „Сватбата на Фигаро“ започна десетото издание на ...
Начало Творчески отражения
4594
Творчески отражения

Леонардо - Дюрер. Майсторските рисунки на Ренесанса върху цветен грунд

„С тази изложба обръщаме внимание на великолепната колекция от графични произведения на „Албертина“. За първи път развитието на рисунката в Италия и на север от Алпите се разглежда във взаимен контекст: докато рисунките върху цветна хартия в Италия играят ролята по-скоро на скици и проучвания в процеса на художествената работа, на север от Алпите те се оценяват като самостоятелни произведения на изкуството в миниатюра. „В Италия техниката chiaroscuro /рисунки на цветна хартия с тъмен цвят и бели отблясъци, които правят предметите да изглеждат триизмерни - бел.

| 07 Март 2025, 10:09 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Леонардо - Дюрер. Майсторските рисунки на Ренесанса върху цветен грунд
Леонардо - Дюрер. Майсторските рисунки на Ренесанса върху цветен грунд
Снимка © DFA

Виенският музей „Албертина“ посвещава пролетната си изложба на най-значимите майстори на изкуството на рисунката. „Леонардо - Дюрер. Майсторските рисунки на Ренесанса върху цветен грунд“  е  първата в света подробна музейна изложба. От художествено-историческа гледна точка изложбата също е премиера - темата е разгледана по нов начин в районите южно и северно от Алпите.

„С тази изложба обръщаме внимание на великолепната колекция от графични произведения на „Албертина“.  Експозицията хвърля светлина върху развитието на техниката на рисуване в светлосенки върху цветна хартия - изкуство, което достига своя връх южно от Алпите при Леонардо и което Дюрер довежда до възможно най-голямо съвършенство северно от Алпите с емблематични творби като „Молещите се ръце“. По време на Ренесанса художниците стигат до идеята да грундират хартията или да използват вече оцветена хартия, за да работят виртуозно както в тъмните, така и в светлите тонове . Това открива напълно нови пластични възможности и естетически преживявания за художниците и тяхната публика, които показваме в тази забележителна композиция от почти 150 творби“, разказва генералният директор Ралф Глайс.

За първи път развитието на рисунката в Италия и на север от Алпите се разглежда във взаимен контекст: докато рисунките върху цветна хартия в Италия играят ролята по-скоро на скици и проучвания в процеса на художествената работа, на север от Алпите те се оценяват като самостоятелни произведения на изкуството в миниатюра. По-специално в немскоговорящите страни рисунките върху цветна хартия са използвани за детайлно изобразяване на религиозни или митологични теми.

„В Италия техниката chiaroscuro /рисунки на цветна хартия с тъмен цвят и бели отблясъци, които правят предметите да изглеждат триизмерни - бел. а./ се използва от началото на XIV век,  художниците рисуват на цветен грунд предимно скици и ги използват за подготовка на картините си. Изложбата представя развитието на рисунката на цветен грунд в хронологичен ред, разглежда използването на такива рисунки от отделни художници, а също така разработва препратки към графиката от онова време“, казва кураторът Ахим Гнан.

Докато в Италия рисунката на цветен грунд (chiaroscuro drawing) има своето място в работния процес, в немскоговорящия свят от средата на XV век тя е предпочитана за деликатни живописни изображения: „За разлика от Италия, преди Дюрер това никога не са били скици, а ценни експонати и колекционерски предмети. Изключителни примери  са изображенията на християнската и езическата мисъл на Албрехт Алтдорфер или прочутите листове с вещици на Ханс Балдунг Грийн. Многото сюжети от историята, митологията, религията и народните вярвания сами по себе си показват, че художниците са се насочвали към желанията на нова, образована клиентела“, добавя кураторът Кристоф Мецгер.

С шедьоври от собствената колекция на музея и заемки от Кралската колекция на замъка Уиндзор, Лувъра, музея Метрополитън в Ню Йорк, Уфици във Флоренция, Купферщихкабинет в Берлин, Британския музей и много други международни колекции, изложбата предлага уникална възможност да се открие тази виртуозна техника.

За първи път са показани по 26 рисунки на Албрехт Дюрер и от Леонардо да Винчи, две от които са собственост на „Албертина“. В допълнение към творбите на Леонардо и Дюрер изложбата представя прекрасни произведения на Рафаело, Тициан, Албрехт Алтдорфер, Ханс Балдунг Грийн, Ханс Холбайн Старши и други изключителни ренесансови майстори. 

(Снимките могат да бъдат използвани само като илюстрации към тази новина)

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
С операта на Моцарт „Сватбата на Фигаро“ започна десетото издание на Летен оперен сезон „Сцена на вековете“
Френските актьори Марион Котияр и Гийом Кане обявиха, че се разделят
Първо национално биенале "Натюрморт" 2025
Художници от пет държави взеха участие в Международния арт пленер „Изкуството в Мъглиж“
Радиосимфониците закриват сезона със скандинавска музика
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Юни
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Творчески отражения
С операта на Моцарт „Сватбата на Фигаро“ започна десетото издание на Летен оперен сезон „Сцена на вековете“
Тонът на времето
Изложбата с творби на Владимир Гоев е знакова за Националната галерия
Творчески отражения
Френските актьори Марион Котияр и Гийом Кане обявиха, че се разделят
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.